Книгата на собствениците е документът, който съдържа информация за отделните обекти в сградата, техните собственици и обитатели. Съставя се от управителя (членовете на управителния съвет) на етажната собственост, като всяко лице, което прави вписване, освен подписа саморъчно, изписва и трите си имена. Документът се създава на основание Чл. 7 от ЗУЕС.
Какво представлява?
Книгата може да е с неподвижни страници (като тетрадка) или да е в папка с перфорация, към която се добавят нови страници, при необходимост от пренос. Поддържа се и се съхранява от управителния съвет (управителя). Образец можете да намерите тук.
За всеки самостоятелен обект в сградата се съставя отделна партида по образеца, като обектите се подреждат последователно по възходящ ред на номерацията на входовете и обектите. След изписване на тези страници се прави отбелязване на коя страница на книгата продължава записа за съответния обект и се отделят нови страници, като върху първата от тях се отбелязва, че страницата е продължение за съответен обект.
Във връзка с това следва да се осигурят резервен брой комплекти за допълнително вписване.
Данните по отделните полета се попълват и поддържат в актуален вид от управителния съвет (управителя) или друго определено от общото събрание лице.
Кой има достъп до книгата на собствениците?
Достъп до данните в книгата имат управителният съвет (управителят), контролният съвет (контрольорът), собственикът относно неговите данни, както и органите на Министерството на вътрешните работи, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, общинската или районната администрация и Българската агенция по безопасност на храните при спазване на изискванията за защита на личните данни.
Нов собственик
Всеки собственик или ползвател е длъжен в 15-дневен срок от придобиване правото на собственост или ползване, както и при отдаване на самостоятелния обект под наем или встъпване в друго правоотношение, допускащо пребиваване на трети лица, да подаде декларация (образец) за вписване в книгата на етажната собственост на данните по ал. 2.
Собственикът или ползвателят е длъжен да подаде декларация до управителния съвет (управителя) в 15-дневен срок за вписване при промяна на обстоятелствата по ал. 2, т. 5 и 6:
- времето, през което лицата не ползват самостоятелния обект;
- собственото, бащиното и фамилното име на обитателите, временно пребиваващи в обекта на самостоятелно правно основание повече от 30 дни, датата на вписване и датата на отписване
Декларацията може да бъде подадена на електронния адрес на управителния съвет (управителя)
Указания за създаване, съхраняване и поддържане на Книга на етажната собственост
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
- Книгата на етажната собственост е документ, който съдържа информация за отделните обекти в сградата, собствениците, ползвателите и обитателите в сграда в режим на етажна собственост. Съставя се от управителя/членовете на управителния съвет на етажната собственост, като данните се вписват по реда на чл. 7, ал. 3 от Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС). Книгата може да е с неподвижни страници (във вид на тетрадка) или да е в папка с перфорация (при пренасяне), към която се добавят нови страници, както и в електронен вариант под формата на електронен документ. Книгата на етажната собственост се поддържа и съхранява от управителния съвет/управителя на етажната собственост за всяка сграда или вход в режим на етажна собственост.
- За всеки самостоятелен обект в сградата се съставя отделна партида по образец, като обектите се подреждат последователно по възходящ ред на номерацията на входовете и обектите. След изписване на тези страници се отбелязва на коя страница на книгата продължава записа за съответния обект и се отделят нови страници, като върху първата от тях се отбелязва, че страницата е продължение за съответен обект. Поради това следва да се осигурят резервен брой комплекти страници за допълнително вписване.
- Данните по отделните полета се попълват и поддържат в актуален вид от управителя на етажната собственост/председателя на управителния съвет въз основа на данните, вписани в декларацията, подадена от собственика или ползвателя на самостоятелния обект на основание чл. 7, ал. 3 от Закона за управление на етажната собственост в 15-дневен срок от придобиване правото на собственост или ползване, както и при отдаване на самостоятелния обект под наем или встъпване в друго правоотношение, допускащо пребиваване на трети лица. Данните в книгата се обновяват от управителя/председателя на управителния съвет, когато настъпи промяна на обстоятелствата по чл. 7, ал. 2, т. 5 и т. 6 от ЗУЕС. В този случай собственикът или ползвателят подава декларация в 15-дневен срок за тези обстоятелства и се попълва само полето, в което е настъпила промяна.
4.Декларацията може да бъде предадена лично на хартиен носител на управителя/председателя на управителния съвет или му да бъде изпратена по електронен път на неговия електронен адрес.
- Данните относно самостоятелния обект, подлежащи на вписване съгласно чл. 7, ал. 3 от ЗУЕС, т. 1-4 се вписват съгласно титула за собственост на съответния собственик/ползвател или съгласно разпределението по реда на чл. 17, ал. 4 от ЗУЕС.
- По смисъла на ЗУЕС ,,домакинство” са две или повече лица, които живеят заедно в един самостоятелен обект или в част от него, в който са регистрирани по постоянен или настоящ адрес, и имат общ бюджет, без оглед на родствената връзка помежду им.
- По смисъла на ЗУЕС ,,ползватели” са физически или юридически лица, които притежават вещно право на ползване върху чужда вещ, самостоятелен обект в сграда в режим на етажна собственост.
- По смисъла на ЗУЕС „обитатели” са физически или юридически лица, които не са собственици или ползватели на самостоятелни обекти в сграда в режим на етажна собственост, но пребивават в тях на друго правно основание.